به سایت مقالات عمومی خوش آمدید!
ironia

تبلیغات

اینـتر وب

ثبت ازدواج دائم

بر اساس ماده 645 قانون مجازات اسلامی، به منظور حفظ بنیان خانواده ثبت واقعه ازدواج دائم، طلاق و جدایی و رجوع (بازگشت) بر اساس مقررات الزامی است، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم، طلاق و رجوع نماید به مجازات حبس تعزیری تا یک سال محکوم می‌شود.

جرم عدم ثبت نکاح دائم (ازدواج)

جرم موضوع این ماده از جرائم عمومی است و تعقیب آن نیازی به شکایت شاکی خصوصی ندارد.

بر اساس ماده 645 قانون مجازات اسلامی عدم ثبت واقعه ازدواج برای زوجه (زن) جرم نمی‌باشد. اگر مرد بعد از انجام ازدواج اقدام به ثبت واقعه ازدواج نماید، به تکلیف قانونی خود عمل نموده و وجود فاصله زمانی بین اجرای صیغه ازدواج و ثبت آن موجب تعقیب و پیگرد شوهر نخواهد بود.

همچنین بر اساس ماده 44 لایحه حمایت از خانواده، در مورد مقررات کیفری، برای مردی که بدون ثبت در دفاتر رسمی اقدام به ازدواج دائم نماید، مجازات جزای نقدی قرار داده و جمع این مجازات با یکی از محرومیت‌های اجتماعی همراه می‌باشد.

طرح دعوای عدم ثبت ازدواج از سوی زوجه

اجرای مجازات بر مرد به تنهایی رفع کننده آثار سوء ناشی از عدم ثبت نکاح و ازدواج نمی‌باشد و زن به منظور اثبات زوجیت و زناشویی مکلف به اقامه دعوی در دادگاه خانواده می‌باشد و چون تشریفات رسیدگی، گذشت زمان را می‌طلبد و زوجه (زن) را در تنگنا می‌‌اندازد و بار محاکم دادگستری را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین لایحه حمایت خانواده مرد را در کنار تحمل مجازات، ملزم به ثبت واقعه نکاح در همان پرونده کیفری نموده و نیاز به اقامه دعوی جدیدی از سوی زوجه نمی‌باشد.

ثبت ازدواج در شناسنامه‌های زوجین

هر یک از زوجین (زن و شوهر)با ارائه مدارک می‌تواند به نزدیکترین اداره ثبت احوال محل سکونت مراجعه و به درخواست ثبت واقعه را در شناسنامه‌ها بنماید که به دو صورت عمل می‌شود:

1- چنانچه محل صدور شناسنامه‌ها ثبت احوال محل مراجعه باشد با بررسی اسناد و صدور تأییدیه مربوطه ظرف یک روز واقعه در شناسنامه‌های زوجین ثبت و تحویل می‌شود.

2- چنانچه محل صدور شناسنامهها و یا یکی از آنها اداره ثبت احوال دیگری باشد با استعلام (پرسیدن) از اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه گواهی مربوطه مبنی بر اینکه طرفین ازدواج در قید زوجیت و زناشویی دیگری نمی‌باشند، دریافت و سپس در شناسنامه‌ها ثبت می‌شود.

وکیل طلاق

وکیل طلاق توافقی وخانواده

 

 

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0


نمایش این کد فقط در ادامه مطلب
برچسب ها : ازدواج دائم , ازدواج موقت , ثبت نکاح , جرم , زوجه , ازدواج ,
بازدید : 26
تاریخ : دوشنبه 13 آبان 1398 زمان : 15:55 | نویسنده : hasty | نظرات (0)

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش


درباره سایت


در این بخش مقاله هایی در رابطه با تعمیر لپ تاپ، مشکلات تلویزیون، گیاهان و... در اختیار شما قرار داده شده است. این مقالات اطلاعات شما را رابطه با لوازم الکترونیکی و گیاهان آپارتمانی افزایش می دهد.

آمار سایت

آمار مطالب
کل مطالب : 169
کل نظرات : 0
آمار کاربران
افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین

آمار بازدید
بازدید امروز : 18
باردید دیروز : 3
گوگل امروز : 0
گوگل دیروز : 0
بازدید هفته : 97
بازدید ماه : 321
بازدید سال : 2,501
بازدید کلی : 10,078

اطلاعات کاربری


عضو شويد


فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آرشیو

جستجو


کدهای اختصاصی

پشتیبانی

RSS

Powered By
Rozblog.Com
Translate : Enterweb.ir